Pagina's

17 september 2013

Druk - Septemberbuien


Het is september en de wereld rondom ons trekt weer op gang... De school is inmiddels ook voor de hoogstudenten weer begonnen - Welkom in Hasselt aan de nieuwe studenten, trouwens - en ook de sociale sector beweegt weer volop. Het politiek jaar trekt ook weer stilletjes aan op gang en het vrijetijdsleven ontwaakt uit haar zomerslaap. De geëngageerde jonge twintigers komen weer onder grote druk te staan! Een blik in de najaarsagenda...



Maar ik geniet er van. Dat weet ieder die me kent maar al te goed. Dat randje van vermoeidheid dat gepaard gaat met de stress van een overvolle agenda, ik geniet er stiekem van. Het geeft voldoening te weten dat je tot het uiterste aan het gaan bent. En dus... Dus heb ik het moeilijk met neen zeggen. Zeker in een periode als deze wanneer alles weer aanzwengelt.


De werkgroep Politiek van het Regenbooghuis blijft ondanks de brand die ons Huis trof, niet bij de bakken neerzitten. Samen met mijn collega's zullen we ons dit najaar gaan inzetten op het leggen van banden met lokale besturen. Die besturen hebben immers vaak wel een diversiteitswerker, maar dikwijls genoeg weten die niet goed hoe het thema 'gender en seksualiteit' en wat daar bij komt kijken aan te pakken. Hoog tijd dus dat we de lokale ambtenaren en/of schepenen eens bevragen over hun noden.
(Ik nodig iedereen overigens graag uit op de benefietparty, komende vrijdag (20/09). Zo'n afgebrand ontmoetingshuis terug opbouwen, dat doe je immers niet met engagement alleen. Meubels kosten geld. Meer uitleg op www.regenbooghuislimburg.be!)


Ook de sp.a is weer volop aan het vergaderen: Grote Rode Overleggen
met ABVV en de Voorzorg over het SALK, bestuursvergaderingen van de federatie en de lokale afdeling,... En natuurlijk zijn er ook weer gemeente- en provincieraden, college's en commissies. Vanavond zo ook weer in Hasselt. Zoals steeds zal ook ik weer aanwezig zijn om onder de hashtag #GRHasselt volop te tweeten. Namens sp.a Hasselt, maar ook voor Animo Hasselt en in eigen naam. Zo slipt een agenda snel vol, maar... We doen het zo graag!
En dan zwijgen we nog over Animo. Vormingsweekenden, congressen, vergaderingen... En natuurlijk is er ook het alledaagse takenpakket binnen de kernen van Limburg en Hasselt. Al kijk ik deze herfst extra uit naar de nieuwe studentenwerking, StuLimburg, die we in gang gaan trekken.


Tot slot is ook het werkjaar van de Stedelijke Jeugdraad  Hasselt weer begonnen. Vrijdag komen we voor het eerst weer samen met het Bureau... De agenda is, zoals te verwachten na twee maanden reces, behoorlijk stevig. Maar in goed gezelschap is zo'n vergadering eerder vrijwilligers'plezier' dan -'werk'



Engagement. Het kost heel wat tijd. En vaak ook moeite, goesting, zorg. Maar hoezeer me inzetten ook aan mijn vrije tijd knabbelt, het voldoet. Weten dat je ergens aan aan het bouwen bent... De wereld komt in september altijd weer wat tot leven. En daar toe mogen bijdragen is simpelweg iets prachtig.



* Meer over de verenigingen waarin ik actief ben, vindt u elders op deze website.